محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

Storage DRS چیست؟ معرفی Datastore Cluster به زبان ساده

قابلیت Storage DRS در VMWare چیست و چگونه کار می کند؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که در محیط های سازمانی و زمانیکه از سرورهای متعدد ESXi استفاده می کنید تعداد Datastore های شما زیاد باشد و هر بار که بخواهید یک Virtual Machine ایجاد کنید بایستی بصورت دستی تعیین کنید که این Virtual Machine بر روی کدامیک از Datastore های شما باید قرار بگیرد. تا اینجای کار مشکلی نیست اما زمانیکه تعداد Virtual Machine های شما بالا رفت و برخی از آنها میزان I//O زیادی بر روی Datastore شما ایجاد کردند متوجه می شوید که باید یکی از این Virtual Machine ها را به یک Datastore دیگر منتقل کنید .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. Storage DRS چیست؟

اما این فرآیند بصورت کاملا دستی انجام می شود و در تعداد VM های بالا احتمال بروز خطا بسیار زیاد است ، از طرفی شما به عنوان یک انسان دارای خطای زیادی هستند و برای انجام چنین کاری باید همیشه نظارت کاملی بر روی Datastore ها و فضاهای موجود بر روی آنها داشته باشید. شرکت VMware برای مدیریت چنین مسائلی و نظارت و مانیتورینگ Datastore های خود قابلیتی به نام Storage DRS که مخفف کلمه های Distributed Resource Scheduler می باشد را ارائه داده است.

 

Datastore Cluster چیست ؟

قبل از اینکه به سراغ تشریح روند کاری Storage DRS برویم بهتر است یک واژه را به دقت بررسی کنیم ، Datastore Cluster واژه ای است که در زمان استفاده از Storage DRS بایستی به یاد داشته باشید ، قبلا در خصوص ساختارهای متفاوت NLB Clustering و Failover Clustering در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران صحبت کرده ایم و متوجه شده اید که هرگاه صحبت از Cluster یا خوشه می شود یعنی مجموعه ای از دستگاه ها که از نظر کاربر یا واحد استفاده کننده یک دستگاه محسوب می شوند. تعریف Datastore Cluster هم به همین ترتیب است یعنی مجموعه ای از Datastore ها که از نظر نرم افزار مجازی سازی یک Datastore در نظر گرفته می شوند. مهم نیست که این Datastore ها بر روی یک سیستم فیزیکی قرار گرفته باشند و یا اینکه بر روی چندین سرور مختلف و یا SAN Storage متفاوت قرار گرفته باشند در هر صورت از نظر سیستم همه آنها یک واحد حساب می شوند.

 

تصویر مربوط به تکنولوژی Storage DRS

Storage DRS چیست؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم ایجاد کردن Virtual Machine ها و اختصاص فضا به آنها یکی از مشکلاتی بوده است که مدیران شبکه همواره با آن درگیر بوده اند. مانیتور کردن ظرفیت موجود در Datastore ها و همچنین میزان Load ای که برای I//O آنها وجود دارد برای مدیران شبکه یک فرآیند واقعا سخت به شمار می رفت. معمولا زمانیکه یک Virtual Machine ایجاد می شودDatastore محل قرارگیری آن توسط مدیر سیستم بصورت تصادفی انتخاب می شود و به همین دلیل ممکن است در بسیاری اوقات ظرفیت یک Datastore پر شود و یا I//O آن باعث بالا رفتن Load در سیستم بشود.

قابلیت VMware VSPhere Storage DRS از VSPhere نسخه 5.0 معرفی شد و برای حل همین مشکلات راهکارهای بسیار جالبی را ارائه داد ، وظیقه اصلی Storage DRS انتخاب هوشمند محل قرارگیری Virtual Machine ها بر روی Datastore ها و از طرفی ایجاد مکانیزم های Load Balancing بر اساس میزان I//O موجود در Datastore و مدیریت فضاهای خالی Datastore ها است. با استفاده از چنین قابلیتی دیگر مدیران شبکه نیازی به مانیتور کردن دائمی و وقت گذاشتن بر روی Datastore ها برای پیدا کردن ظرفیت خالی و مواردی که قبلا عنوان کردیم نخواهد داشت. توجه کنید که برای راه اندازی Storage DRS وجود Datastore Cluster الزامی است.

نحوه ایجاد کردن یک Datastore Cluster در VMWare

وظایف اصلی که Storage DRS بر عهده دارد ، قرار دادن فایل های Virtual Machine ها در محل مناسب ، استفاده از قابلیت Storage VMotion بر اساس میزان ظرفیت موجود در Storage ها و همچنین میزان تاخیرهای موجود در فرآیند I//O ماشین های مجازی و منتقل کردن Virtual Machine ها در صورت نیاز است. شما می توانید Storage DRS را در حالت های کاملا اتوماتیک یا Automatic Mode و یا در حالت دستی یا Manual پیکربندی کنید ، همچنین شما قابلیت ایجاد کردن قوانین وابستگی یا Affinity را برای محل قرارگیری Virtual Disk ها دارید.زمانیکه شما از قابلیت Storage DRS استفاده می کنید .

وقتی می خواهید یک Virtual Machine جدید ایجاد کنید یا یک Virtual Machine را Clone یا Migrate کنید ، به جای اینکه از شما محل یک Datastore درخواست شود از شما محل یک Datastore Cluster درخواست می شود تا در آنجا بر اساس تصمیماتی که Storage DRS می گیرد محل قرارگیری فایل مجازی انتخاب شود. شما می توانید برای فرآیند Storage VMotion ای که در Storage DRS انجام می شود قوانینی را تعیین کنید که مثلا زمانیکه فضای Datastore شما به یک حد نصاب رسید فایل مورد نظر را به Datastore دیگری منتقل کند و یا اینکه از درصد I//O یک Virtual Machine از حدی تجاوز کرد آن را به Datastore دیگری منتقل کند. فرآیند بررسی فضای خالی در Datastore ها توسط Storage DRS هز 5 دقیقه یکبار انجام می شود اما درصد I//O با توجه به سنگین بودن فرآیند هر 8 ساعت یکبار تخمین زده می شود.

یکی سری قوانین عمومی برای ایجاد کردن Datastore Cluster ها چه دارای قابلیت Storage DRS باشند و چه دارای این قابلیت نباشند وجود دارد ، در ابتدا اینکه در یک Datastore Cluster می تواند LUN های مختلفی از SAN Storage های مختلف وجود داشته باشد ، توجه باید داشته باشید که LUN ها و Datastore هایی که در یک Datastore Cluster قرار می گیرند باید از ویژگی های یکسانی برخوردار باشند و در واقع عین هم باشند و از همه مهمتر اینکه باید توجه کنید که Datastore Cluster ها فقط بر روی ESXi 5.0 و بالاتر از آن قابل ایجاد کردن هستند.

اما یک سری قوانین ویژه برای زمانیکه شما از Storage DRS استفاده می کنید نیز وجود دارد ، به هیچ عنوان بصورت ترکیبی از VMFS و NFS بصورت همزمان بر روی یک Datastore Cluster استفاده نکنید و همچنین Datastore های Replicate شده را با Datastore های Replicate نشده هرگز ترکیب نکنید. امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، از عزیزانی که در خصوص این مورد تجربیاتی دارند درخواست می شود تجربیات خود را در ادامه همین مطلب مطرح کنند تا دیگران نیز از ان استفاده کنند.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات