آموزش به روز رسانی ESXi 4 و ESXi 5 به نسخه بالاتر

امروز می خواهیم در خصوص بروز رسانی هایپروایزور ESXi 4.1 به ESXi 5.5 صحبت کنیم. بروز رسانی یکی از فرآیند هایی است که معمولا بر اساس نیاز انجام می شود و تا نیازی به آن نباشد شما یک فرآیند بروز رسانی را انجام نخواهید داد. در خصوص تجربه من نیز به همین شکل بود ، قصد بروز رسانی Domain Controller از ویندوز سرور 2008 نسخه R2 به ویندوز سرور 2012 نسخه Datacenter را داشتیم که متوجه شدیم نسخه های قبلی ESXi با این سیستم عامل مشکل دارند و از طرفی نیازهای دیگری هم مد نظر بود که از عهده ESXi های قدیمی بر نمی آمد و تصمیم بر آن شد که بصورت کامل فرآیند بروز رسانی به نسخه ESXi 5.5 انجام شود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
آپگرید کردن VMware ESXi به نسخه بالاتر

روش های زیادی برای بروز رسانی نسخه های مختلف VMware ESXi به نسخه بالاتر وجود دارد که از آن جمله می توانیم به استفاده از VMware Update Manager ، با استفاده از CD یا DVD نصب ، با استفاده از اسکریپت های Upgrade ، با استفاده از قابلیت Auto Deploy و در نهایت با استفاده از دستور esxcli اشاره کرد که معمولا بهترین روشی که پیشنهاد می شود استفاده از DVD یا CD محصول است . توجه کنید که بروز رسانی یا Upgrade کردن ESXi یک فرآیند In Place است ، در فرآیند های بروز رسانی In Place کافیست DVD یا CD محصول جدیدتر را بر روی دستگاهی که محصول قدیمی بر روی آن نصب شده است قرار بدهیم و فرآیند بروز رسانی را درجا انجام دهیم ، حالا با مراحل بروز رسانی به صورت گام به گام آشنا خواهید شد .

مراحل آپدیت کردن Esxi 4.1 به Esxi 5.5 ( مشابه ESXi 4.1 به ESXi 5.1 و ESXi 5.0 )

1.قبل از انجام هرگونه فرآیند بروز رسانی فراموش نکنید از VM های خودتان یک Backup تهیه کنید.
2.به کنسول مدیریتی VMware ESXi 4.1 متصل شوید و همه VM های موجود را خاموش کنید

Turn off

3-CD ESXi 5.5 را در سرور مورد نظر قرار داده و از طریق آن بوت کنید

آموزش گام به گام بروز رسانی ESXi 4 به ESXi 5 ( جامع برای همه نوع بروز رسانی )

4-اجازه بدهید همه اسکریپت ها و فرآیند های Load شدن سیستم عامل به درستی انجام شود تا صفحه Welcome Screen دیده شود.
5-بعد از مشاهده صفحه Welcome Screen کلید Enter و سپس F11 را بزنید.
6-در صفحه بعدی پارتیشن ها یا بهتر بگوییم هارد دیسک هایی که روی دستگاه موجود است را مشاهده می کنید ، توجه کنید که هارد دیسکی را انتخاب کنید که بر روی آن ESXi 4.1 نصب شده باشد ، معمولا این هارد دیسک با علامت ستاره مشخص شده است ، آن را انتخاب کنید و کلید Enter را بزنید.

آموزش گام به گام بروز رسانی ESXi 4 به ESXi 5 ( جامع برای همه نوع بروز رسانی )

7-در صفحه بعدی در خصوص ESXi های موجود و Datastore های مربوط به آنها از شما سئوال می شود ، گزینه اول که Force Migrating است را انتخاب کنید ، توجه کنید در ESXi 5.0 این گزینه Force Migrating و در ESXi 5.5 این گزینه Upgrade است. آن را انتخاب و Enter را بزنید.
آموزش گام به گام بروز رسانی ESXi 4 به ESXi 5 ( جامع برای همه نوع بروز رسانی )

8-ممکن است در حین فرآیند نصب به چند هشدار یا Warning بخورید ، به آنها توجه نکنید و Enter یا F11 را بر حسب مورد بزنید تا فرآیند نصب و بروز رسانی ادامه پیدا کند.
9-بعد از نصب شدن همه مراحل و بروز رسانی به ESXi 5.5 شما باید سرور را یکبار Reboot کنید بعد از Reboot شدن فرآیند بروز رسانی به درستی انجام خواهد شد.

آموزش گام به گام بروز رسانی ESXi 4 به ESXi 5 ( جامع برای همه نوع بروز رسانی )

10- تمامی مراحل مشابه نصب ESXi میباشد با این تفاوت که تنها در یک مرحله لازم است شما به جای گزینه install گزینه upgrade را انتخاب کرده و بقیه مراحل را پیش میبریم
فراموش نکنید که چه بخواهیم و چه نخواهیم این فرآیند باعث Down شدن سرور ESXi ما به مدت حداقل 30 یا 40 دقیقه خواهد شد که این زمان طبیعی است ، به همین دلیل بهتر است اگر از VM های خود استفاده می کنید آنها را بر روی یک Host دیگر قرار دهید تا سرویس ها شروع به کار کنند و یا عملیات بروز رسانی را در زمانی انجام دهید که با سرورها کاری ندارید.

نکات مهم بعد از فرآیند بروز رسانی

  1. پس از انجام مراحل Upgrade احتمال دارد سرور به حالت Lock Down Mode برود ( این حالت باعث عدم دسترسی به سرور از راه دور میشود ) برای خروج از این حالت باید توسط F2 وارد تنظیمات کنسول سرور شویم و با یوزر root لاگین کرده و گزینه Lock down mode را روی حالت Disable قرار دهیم
  2. معمولا اگر vm روی سرور باشد این اتفاق می افتد
  3. احتمال دارد که دیسک سرور شناسایی نشده باشد پس لازم است با استفاده از Vsphere client به هاست مورد نظر وصل شد و مطابق تصاویر عمل میکنیم.
  4. احتمال دارد پس از شناسایی دسک vm ها فعال نشوند پس کافی است یک بار مطابق شکل زیر فایل ها با پسوند .vmx به inventory اضافه شوند.
  5. در صورت استفاده از vcenter پس از upgrade سرور مورد نظر قابل دسترس نمیباشد و باید vcenter نیز به ورژن جدید Upgrade شود .

نظرات