محمد رشتی
کارشناس آنالیست ارشد6

آموزش گام به گام نصب ESXi بصورت تصویری به زبان ساده

چگونه ESXi را نصب کنیم؟ خوب دوستان این بار قرار است تا با ESXI آشنا شویم. (مجازی سازی) ، با توجه به استقبال دوستان از آموزشهای قبلی برآن شدم تا همانند قبل، بحث بسیار شیرین و بسیار کاربردی ESXI را به صورت قدم به قدم و خیلی ساده و روان ارائه نمایم. قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که مجازی سازی یعنی چه ؟ جواب : به طور خیلی ساده مجازی سازی یعنی استفاده بهینه از منابع سخت افزاری. استفاده بهینه از منابع سخت افزاری یعنی چه ؟ برای پاسخ به این سئوال یک مثال را باهم دنبال می کنیم و با این مثال دید کلی از مجازی سازی برای شما ایجاد میشود که باعث بهتر یادگیری آموزش ما میشود.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

فرض کنید یک شرکت بزرگ دارای یک سرور قدرتمند مدل اچ پی با 64 گیگ رم و 8 هسته CPU و هارد با ظرفیت بسیار بالا و... می باشد که روی آن سیستم مالی و حقوق دستمزد نصب شده است .این شرکت تصمیم می گیرد تا جهت برنامه های اتوماسیون اداری و سیستم مرکزی ویروس کش خود، دو دستگاه سرور دیگر خریداری و برنامه های گفته شده را روی آنها نصب کند.به نظر شما باتوجه به هزینه های هنگفت، خریداری دو دستگاه سرور راحل مناسبی است؟ واضح است که نه ، اینجاست که اهمیت مجازی سازی آشکار می شود . یعنی شما می توانید همان سرور HP را به صورت مجازی تبدیل به چندین سرور نمائید و به هرکدام به میزان معقولی فضای هارد و رم و سی پی یو و غیره اختصاص دهید .

و جالب است که این سرورها که در اصل همه در یک سرور قرار دارند بطور کامل از هم مجزا بوده و می توان هرکدام از آنها را خاموش . روشن و یا RESTART کرد بدون اینکه خللی در کار دیگر سرورها ایجاد شود.خوب برای مثال فرض می کنیم که ما یک چنین سروری خریداری کرده ایم و از ابتدا می خواهیم ESXI را روی آن راه اندازی کنیم.شما می توانید ESXI را از ابتدا برروی یک سیستم یا سرور خام نصب و اجرا نمائید چون ESXI یک HYPERVISRO از نوع تیپ یک است (نرم افزار مجازی سازی که خودش O.S است{سیستم عامل}) خوب بعد از این مقدمه به صورت قدم به قدم فرآیند نصب را آغاز می کنیم. الان ما یک سرور HP خام با مشخصات گفته شده داریم.

  • قدم اول :

سی دی ESXI را داخل دستگاه قراردهید . تصویر زیر ظاهر میشود.

وب سایت توسینسو

اینتر را بزنید

وب سایت توسینسو

در ادامه

وب سایت توسینسو

در ادامه

وب سایت توسینسو

در تصویر بالا سیستم جهت فرآیند نصب چک میشود برای ادامه اینتر را بزنید

وب سایت توسینسو

تصویر بالا به گفته استاد ارجمند آقای نصیری همان وجدان نامه است که ما اجباراً جهت ادامه کار F11 را می زنیم

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

در تصویر بالا هارددیسک ما به نمایش گذاشته می شود. برای ادامه اینتر را بزنید

وب سایت توسینسو

تصویر بالا جهت تنظیمات زبان است . اینتر را بزنید

وب سایت توسینسو

نام کاربر ROOT است حال شما پسورد را وارد کنید و جهت تائید دوباره تکرار کنید و اینتر را برای ادامه کار بزنید

وب سایت توسینسو

درادامه

وب سایت توسینسو

با زدن کلید F11 پارتیشن بندی و فرآیند نصب شروع می شود

وب سایت توسینسو

خوب بعد از این کار و فرآیند نصب و restart تصویر زیر را شامل مشخصات خواهید دید

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

Login name آن root است و سپس پسورد را وارد کنید و اینتر را بزنید

وب سایت توسینسو

در این صفحه میتوان تنظیمات مختلفی انجام داد ازجمله آدرس IP که قرار است به این سرور متصل بشوید را به آن می دهیم.

روی گزینه مشخص شده در تصویر بالا اینتر کنید

وب سایت توسینسو

با اینتر کردن روی گزینه اول در تصویر بالا

وب سایت توسینسو

در تصویر بالا کارت شبکه های شما را نشان می دهد و می توانید با کلید SPACE کارت شبکه مورد نظر خود را انتخاب و فعال کنید. سپس اینتر را بزنید

وب سایت توسینسو

روی گزینه مورد نظر در تصویر بالا اینتر کنید تا وارد تنظیمات IP شوید

وب سایت توسینسو

گزینه اول یعنی use dynamic ip اگر فعال باشد IP را از DHCP می گیرد ولی چون ما می خواهیم IP ثابت بدهیم گزینه set static ip را با SPACE انتخاب کرده و از قسمت پائین که با رنگ قرمز مشخص شده به صورت دستی IP خود و SUBNET و .. وارد کنید. سپس اینتر کنید.

وب سایت توسینسو

طبق تصویر بالا می توانید تنظیمات دیگر مانند DNS و غیره را تنظیم کنید که فعلا ما نیازی نداریم و به ادامه آموزش می پردازیم.

حال ESC را بزنید

وب سایت توسینسو

جهت تائید تنظیمات انجام شده کلید Y را بزنید ، خوب حال ESXI با موفقیت نصب شد . و شما کار دیگری نمی توانید انجام دهید و سرور را باید همینطور روشن بگذارید و از طریق نرم افزاری که روی ویندوز و دستگاه دیگری نصب می شود این سرور را مدیریت و برنامه ریزی کنید.

  • آیا نصب VMware ESXi سخت است؟

    خیر ، نصب این سیستم عامل مجازی سازی هم به سادگی نصب کردن لینوکس است ، در واقع اگر می توانید لینوکس را نصب کنید ، VMware را نیز ساده تر می توانید نصب کنید ، بیشتر دشواری کار با VMware ESXi در زمان انجام تنظیمات از راه دور و نصب سیستم عامل است و نه نصب خود ESXi
  • آیا نصب نسخه های مختلف ESXi متفاوت است؟

    از نسخه 5 تا نسخه 7 و حتی 7.5 نصب کردن ESXi تقریبا یک فرآیند مشابه دارد و تغییر خاصی نکرده است

محمد رشتی
محمد رشتی

کارشناس آنالیست ارشد6

کامپیوتر ..... عشق است

نظرات