آموزش اتصال به Shared Storage با NFS بصورت تصویری

چگونه به NFS سرور متصل شویم؟ در سری مطالب گذشته که در مورد سیستم های مجازی سازی صحبت کردیم تا جایی پیشرفتیم که توسط نرم افزار OPENFILER یک SHARED STORAGE درست کردیم و در مطلب قبل به شما عزیزان آموزش دادیم که چگونه سرورهای ESXI خود را به STORAGE متصل کنید و با آن کار کنید.همانطور که گفته شد ما برای اتصال به SHARED STORAGE از دو طریق میتوانستیم عمل کنیم:

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
  1. Iscsi and storage adapters
  2. NFS

در مطلب قبل که لینک آن در بالا برای شما گذاشته شد به شما نحوه ی اتصال به SHARED STORAGE از طریق Iscsi و storage adapters آموزش داده شد و در این مطلب میخواهیم به شما عزیزان روش دوم یعنی اتصال به storage از طریق NFS را آموزش دهیم.خب برای شروع ابتدا باید سرویس NFS را در سرور openfiler راه اندازی کنیم که برای اینکار ابتدا باید این سرور را روشن کرده و سپس طبق مراحل گفته شده به آن متصل شویم و سپس به قسمت Services رفته و در آنجا سرویس مربوط به NFS را راه اندازی و Enable کنیم.

وب سایت توسینسو

پس از راه اندازی این سرویس شما باید دیسک مورد نظرتان را بسازید و وقتی که دیسک را ساختید همانطور که میدانید باید برای آن Volume بسازید که در اینجا چون میخواهیم از طریق NFS به آن دیسک متصل شویم باید حالت دیسک بر روی XFS و یا EXT3 باشد در این صورت این امکان برای شما بوجود میاید که به دیسک خود از طریق NFS متصل شوید.

وب سایت توسینسو

پس از ساخت دیسک و ساخت Volume برای آن که از طریق NFS به آن دیسک متصل شوید باید بر روی دیسکی که برایتان ساخته است کلیک کنید و اسم یک فولدر را به آن بدهید.

وب سایت توسینسو

خب پس از ساختن فولدر شما باید این فولدر که ساخته شده است را Share کنید که بتوانید به آن متصل گردید.برای share کردن فولدر بر روی آن کلیک کرده و گزینه ی Make share را میزنیم.

وب سایت توسینسو

پس از زدن بر روی گزینه ی Make share از شما میخواهد که برایش تعیین کنید که این فولدر در چه سطح share گردد چون برای share کردن این فولدر شما دو حالت دارید:

  1. Public guest access
  2. Controlled access

اگر شما فولدر را در سطح Public به اشتراک بگذارید آنگاه همه به این فولدر دسترسی خواهند داشت و میتوانند از منابع آن استفاده کنند ولی اگر که بر روی حالت دوم قرار دهید شما میتوانید برای آن تعدادی User معرفی کنید که تنها این User ها توانایی اتصال به این share folder را داشته باشند.پس از تعیین حالت مورد نظر شما باید برای ثبت تنظیمات بر روی گزینه ی Uppdate کلیک کنید. در پایین صفحه همانطور که میبینید کادر Host access configuration وجود دارد که میتوانید تعیین کنید که اگر کسی با IP مثلا 10.0.0 به این فولدر از طریق NFS متصل شد چه دسترسی بر روی منابع اطلاعاتی این سیستم داشته باشد که سه حالت دارد:

  1. Read and Write
  2. Read only
  3. No access

در حالت اول کسی که از طریق NFS به این دیسک متصل میگردد هم میتواند اطلاعات را بخواند و هم میتواند آن ها را تغییر دهد و دست کاری کند یعنی دسترسی کامل Administrator را دارد. در حالت دوم شخصی که به این دیسک متصل میگردد تنها دسترسی Read را دارد به این معنا که فقط میتواند آن اطلاعات را بخواند و هیچگونه تغییری در آنان نمیتواند انجام دهد. حالت سوم هم که همانطور از اسمش پیداست به این معنا است که کاربری که به این دیسک متصل میگردد هیچ گونه دسترسی به اطلاعات نداشته باشد یعنی نه بتواند آن را ببیند و نه بتواند آن ها را ویرایش کند.پس از انجام دسترسی ها نیز دوباره باید بر روی گزینه ی Update کلیک کنید تا اطلاعات شما و تنظیماتی که اعمال کرده اید ثبت گردد.

وب سایت توسینسو

خب حال پس از انجام این تنظیمات شما باید به Vcenter خود متصل شوید و بر روی سرور ESXI خود کلیک کنید و در تب Configuration وارد قسمت Storage adapters شوید و بر روی گزینه ی Add storage کلیک کنید حال بجای انتخاب گزینه ی اول باید از گزینه ی دوم که Network File System میباشد را انتخاب کنید که برای اتصال به shared storage از طریق NFS میباشد.

وب سایت توسینسو

در مرحله ی بعدی باید IP سرور را به آن بدهیم و باید در قسمت فولدر مسیر share folder ای که ساخته شده است را که به شما داد رو در آن وارد کنید و برای NFS خود یک اسم انتخاب کنید.

وب سایت توسینسو

همانطور که میبینید شما قادر خواهید بود که از NFS هم برای اتصال استفاده کنید.

وب سایت توسینسو

امیدوارم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شود.موفق و سربلند و توسینسو باشید.


نظرات